Onze geschiedenis

De Bel Group is een familiebedrijf met een geschiedenis van meer dan 150 jaar en een belangrijke internationale speler in de voedingsindustrie. De groep biedt geportioneerde producten op basis van melk, fruit en groenten, met als doel gezondere en duurzamere voeding voor iedereen aan te bieden. De groep heeft sterke lokale banden en vertrouwt op industriële faciliteiten die voortdurend in ontwikkeling zijn en die steeds innovatiever en verantwoordelijker worden. Als onderdeel van een streven naar voortdurende verbetering waarbij het hele ecosysteem betrokken is, wil Bel belangrijke maatschappelijke en milieuproblemen aanpakken met een nieuw voedingsmodel dat een positieve impact heeft op alle generaties.

Een familiebedrijf in de Jura

In 1865 startte Jules Bel een bedrijf in het rijpen en verhandelen van Comtékaas in de Franse Jura. Toen hij in 1904 overleed, nam zijn zoon Léon Bel het bedrijf over. In de nasleep van de eerste wereldoorlog kwam de opkomende kaasindustrie op gang en Léon Bel zag het potentieel van verwerkte kaas die lekker, goedkoop en gemakkelijk te vervoeren en te bewaren was. In 1922 trok hij de stoute schoenen aan en richtte Fromageries Bel op.

Jules Bel

Toegankelijkheid, industrialisatie en voeding

In 1921 registreerde Léon Bel het merk La Vache qui rit® – een totaal nieuw product in Frankrijk, met zijn origineel recept, smeltzachte smaak, verpakking in individuele porties, driehoekige vorm en bijpassende verpakking. Met het logo van de rode koe, dat in opdracht van de beroemde dierenillustrator Benjamin Rabier werd ontworpen, creëerde Léon Bel ook nieuwe marketinginnovaties en legde al vroeg een unieke band tussen het jonge merk en zijn consumenten.

La Vache qui rit® begon met de productie en distributie in 1924, toen Léon Bel zijn eerste smeltmolens en portioneermachines installeerde in de fabriek in Lons-le-Saunier. Twee jaar later liet hij een nieuwe, ultramoderne fabriek bouwen in Lons.

Nieuwe merken en internationale expansie

In 1929 werd de eerste internationale dochteronderneming opgericht, met de bouw van de eerste internationale fabrieken in het Verenigd Koninkrijk en België.

In 1933 lanceert de Groep het merk Babybel®.

In 1937 werd Robert Fiévet, schoonzoon van Léon Bel, benoemd tot CEO. Hij werd voorzitter in 1941.

Vanaf dat moment, kon niets de groei van Bel nog stoppen: aanvankelijk actief in West-Europa, waagde de groep zich in de jaren 1970 ook in de Verenigde Staten en Marokko, en later ook in Syrië, Japan en China .

In 1960 werd het merk Apéricube® gelanceerd in Frankrijk, een paar jaar later gevolgd door Kiri® in 1966 en uiteindelijk de iconische Mini Babybel® in zijn laag van rode was in 1977

Innovation

Om te beantwoorden aan de veranderende consumententrends, laat Bel zijn producten voortdurend evolueren. Een aanpak die innovatie en voortdurende verbetering combineert om merken te creëren die steeds verantwoordelijker zijn en aandacht hebben voor de dagelijkse behoeften van gezinnen over de hele wereld. Babybel® heeft zich bijvoorbeeld gevestigd als alternatief voor zoete snacks, terwijl Pik & Croq® zijn snackaanbod heeft gediversifieerd.

In 2001 nam Antoine Fiévet de leiding van de Groep over en startte hij een hernieuwd streven naar MVO-innovaties, terwijl hij het bedrijf herstructureerde rond een nieuwe identiteit: “For all. For Good.” Dit resulteerde in een meer gediversifieerd aanbod in de fruit- en groentesector.

Parallel met deze gedurfde internationale ontwikkeling, richtte Bel zich ook op een selectieve externe groeistrategie, met de overname van Boursin® in 2007

Bel blijft wereldwijd nieuwe industriële en commerciële uitdagingen aangaan, zoals de oprichting van de allereerste The Laughing Cow® fabriek in Azië in 2011 en de bouw van een Babybel® fabriek in de Verenigde Staten in 2013.

In 2015 bereikte de Groep een keerpunt en kondigde aan dat het zijn activiteiten ging uitbreiden van kaasproducten naar een belangrijke speler in gezonde snacks .

In 2016 zette de Groep deze plannen voort met de overname van de MOM Groep, eigenaar van de merken Materne®, Pom’Potes®,GoGo squeeZ®, en Mont Blanc® en diversifieerde zo zijn aanbod in het fruitsegment.

Eveneens in 2020 nam de Bel Group All In Foods over (een specialist in plantaardige alternatieven), dat eigenaar was van het merk Nature & Moi, en lanceerde in april 2021 een zesde kernmerk: Nurishh®, een 100% plantaardig product

Deze twee recente overnames – naast de plantaardige versies van de belangrijkste merken van de Groep (Boursin® en Babybel®) – vervolledigden het aanbod van de Groep en diversifieerden het in drie complementaire segmenten: zuivel, fruit en groenten.

In 2022 versterkte de Groep zijn internationale ontwikkeling met twee acquisities: de eerste in de vorm van een meerderheidsbelang in het Chinese bedrijf Shandong Junjun Cheese Co, Ltd, en de tweede in de vorm van een joint venture in India, waar de Groep een belang van 49% verwierf in Britannia Dairy Private Limited (BDPL), een volledige dochteronderneming van Britannia Limited

Innovatieve, toekomstgerichte partnerschappen

2022 stond ook in het teken van een nieuwe fase in de innovatiestrategie van de Groep, met het aangaan van onderzoekspartnerships rond alternatieve proteïnen. Dit was met name het geval met de Franse start-up Standing Ovation, de Amerikaanse start-up Superbrewed Food, en de Amerikaanse start-up Perfect Day, met wie het een beslissende nieuwe stap zou zetten in de ontwikkeling van de voeding van morgen, door Nurishh Incredible Dairy aan te bieden: Animal-Free, Cream Cheese Spread Alternatives op de Amerikaanse markt.